Zazen Roku 7. Tid og sted til at sidde
HvornŒr er det bedst at sidde? Hvor lang tid skal man sidde? Hvor tit skal man sidde? Disse sp¿rgsmŒl er vigtige at stille sig. Mennesker lever imidlertid i mange forskellige rytmer, har mange forskellige g¿remŒl, arbejder pŒ forskellige tider, passer b¿rn og pligter pŒ uregelm¾ssige tider, og har i almindelighed ikke tid til noget som helst.
Derfor tror jeg, at man skal tage sig tid til at sidde. Man skal ikke bare finde tid til zazen ind imellem alt det andet, man skal, og alt det man gerne vil. Man skal ordne sin daglige rytme pŒ en sŒdan mŒde, at der er indpasset en fast tid til at sidde. Det er nemlig vigtigt, at man sidder hver dag. Det kan mŒske i begyndelsen synes underligt, at det er sŒ vigtigt. Men erfaring vil vise, at det er godt for en.
Jeg vil anbefale, at man fasts¾tter en tid, nŒr der er ro i huset, hvor man kan lukke d¿ren og uforstyrret v¾re sig selv. Lever man alene er det selvf¿lgelig nemmere at fasts¾tte en passende tid. NŒr man mediterer alene, er det bedst at v¾lge et sted, hvor man ikke bliver forstyrret af andre, telefonen eller st¿jen fra gaden. Det er rart at meditere pŒ et tidspunkt, hvor sollyset ikke generer. Det kan v¾re tidligt om morgenen, efter arbejde eller f¿r man gŒr i seng. Det er bedst, at det er pŒ samme tid og sted hver dag, fordi det giver en naturlig rytme. Tidspunktet for at sidde ligesom kommer til Žn af sig selv, uden at man beh¿ver at t¾nke pŒ, at nu mŒ det v¾re tid til at sidde.
Jeg har altid levet et familieliv samtidig med, at jeg hver dag har praktiseret zazen. Da jeg havde fast arbejde i mange Œr og skulle v¾re pŒ arbejde klokken 8 om morgenen, valgte jeg at s¾tte v¾kkeuret til 0530. Jeg havde h¿rt et godt rŒd fra en gammel rotte, som sagde, at man skulle have en fast siddeplads imellem badev¾relset og k¿kkenet. Tidspunktet blev valgt, sŒ jeg kunne nŒ at sidde 50 minutter, f¿r de andre i familien vŒgnede og bev¾gede sig rundt i lejligheden.
Det er hensigtsm¾ssigt at have fast sted at sidde. Her kan man indrette en plads med et tykt siddeunderlag, som kaldes en zabuton pŒ japansk. Det kan enten v¾re en futon (japansk foldemadras) eller en halv futon. En zabuton er et fast, tykt og fladt underlag pŒ ca. 1 m2, stort nok til at ens kn¾ ikke stikker udenfor, men hviler godt pŒ underlaget. Man kan lave en zabuton af et vatt¾ppe eller en rullemadras og bed¾kke den med et kraftigt materiale i en m¿rk farve.
Oven pŒ den placerer man en rund pude, som kaldes en zafu. Det kan v¾re en lille rund, pille formet pude foret med kapok. Dens tykkelse og fasthed afh¾nger af ens behov, for den skal underst¿tter ens bagdel pŒ den rigtige mŒde. Man mŒ pr¿ve sig frem. UndgŒ skumgummi og andet syntetisk materiale, det er ustabilt og gyngende at sidde pŒ. Det vigtige er, at dette sidde arrangement er sŒ komfortabelt, som overhovedet muligt.
Et sŒdant sted stŒr altid parat og venter pŒ, at man skal s¾tte sig ned og meditere. EfterhŒnden fŒr man et s¾rligt forhold til denne plads, som pŒ en eller anden mŒde tr¾kker Žn til sig. Det skal helst v¾re af lyst, at man mediterer. Det er noget, man skal l¾nges efter. Det rum, man praktiserer zazen i, mŒ v¾re svagt oplyst af et stearinlys og afsk¾rmet af for skarpt lys udefra.
Man kan indrette et lille alter ved siden af siddepladsen med et r¿gelseskar til en r¿gelsespind, stearinlys, en blomst og en buddha. Men man kan g¿re ganske som man vil. I begyndelsen kan det v¾re en spirituel hj¾lp at skabe et sŒdant lille milj¿ omkring det at sidde. PŒ et senere tidspunkt kan det v¾re, at man dropper alt prop, fordi man nu kan sidde nŒr som helst og hvor som helst.
Mennesker lever under meget forskellige forhold, og nogen har mere ideelle forhold end andre. Nogle har hus og have, mere plads og freelance tid end andre, sŒ de kan sidde pŒ en terrasse eller i en vinterhave, i den Œbne natur eller i et s¾rligt lille hus, som er indrettet til zazen. Vi har som sagt alle forskellige livs omst¾ndigheder, men det vigtige er at tage sig tid i fred og ro til sin zazen hver dag pŒ samme tid.
Om denne praksis sŒ skal v¾re en halv time to gange om dagen eller tre kvarter eller en time Žn gang om dagen, mŒ man selv finde ud af. Det ¾ndre sig lidt med tiden, og som Œrene gŒr. Da man umuligt kan vurdere, hvad der kommer ud af en sŒdan praksis, er det bedst at give det en chance og bare g¿re det hver dag, pŒ samme mŒde som man g¿r sŒ mange andre ting i livet rutinem¾ssigt.
Da jeg havde siddet i 9 Œr pŒ denne mŒde, spurgte jeg en dag Zen mesteren Katsuki Sekida, hvor l¾nge jeg skulle sidde sŒdan. Han svarede, at det sp¿rgsmŒl viste, at jeg havde nogen erfaring med at sidde. Efter en lille t¾nke pause kom det sŒ: "50 minutter eller indtil du er tilfreds". Der kommer et tidspunkt i enhver meditationsperiode, hvor man f¿ler, at man er tilfreds for denne gang, og sŒ kan man stoppe. Der er dog klogt at tr¾kke tiden en smule ud, indtil det f¿les lidt hŒrdt, for ligesom at v¾nne sig til at kunne sidde rigtig l¾nge ad gangen i de intensive tr¾ningsperioder, som kaldes sesshin.
Alt afh¾ngig af hvor rutineret man er, sker der efter et kvarter eller en halv time en stabilisering af ens praksis. Der kommer en indre stilhed, styrke og ro til Žn, som er meget tilfredsstillende. Man kan nu sidde et kvarter eller en halv time mere for at komme i dybden af den fornemmelse. Man kan ogsŒ v¾lge at rejse sig fra sit s¾de og vandre rundt i fem eller ti minutter for sŒ igen at sidde en halv times tid. Den gŒende meditation hedder kinhin og er i princippet ikke forskellig fra zazen.
NŒr man s¾tter sig ned, er det vigtigt at have t¿j pŒ, som ikke strammer. Stramme cowboy bukser, stramt b¾lte o.l. er virkelig generende. Man skal huske at tage sine str¿mper af. I japanske Zen templer har ingen str¿mper pŒ, hverken sommer eller vinter. Betydningen af at v¾re barfodet, nŒr man meditere, forstŒr man nok f¿rst, nŒr man har v¾nnet sig til det og ikke l¾ngere kan forestille sig at meditere med str¿mper pŒ.
Det er en st¿tte at praktisere zazen sammen med andre. Man mŒ finde et lokale, der ikke er altfor lydt, og hvor der ikke er for meget st¿j fra gŒrd eller gade. Det er hensigtsm¾ssigt at meditere i et helt tomt lokale med hvidmalede v¾gge og tr¾gulv. Da man altid mediterer med Œbne ¿jne og s¾nket blik pŒ gulvet en meter foran sig, er rŒ eller afh¿vlede gulvbr¾dders naturlige overflade at foretr¾kke.
NŒr man sidder sammen med andre er det almindeligt, at man f.eks. sidder 4 gange en halv time. Det kalder man en blok pŒ 4 perioder. SŒ drikker man te sammen og gŒr hver til sit. Hvis man er medlem af en zazen gruppe er det rigtig fint, hvis man Žn gang om ugen kan m¿des og sidde sammen f.eks. 4 gange en halv time eller mere med gŒende meditation, kinhin, mellem perioderne. Der er en v¾ldig st¿tte og disciplin i at sidde sammen med andre en gang og ugen. NŒr man g¿r det, kommer der et meningsfuldt f¾llesskab ind i ens praksis, som er meget v¾rdifuldt. Og sŒ l¾rer man ogsŒ at tale med hinanden om den praksis man dyrker.